سفارش تبلیغ
  • درباره من، لوگوی وبلاگ
  • آرشیو زمانی
  • بهترین مطالب

  • آرشیو موضوعی
  • اشتراک در وبلاگ
  •  

  • لینک دوستان من

    پیاده تا عرش
    هو اللطیف
    ولایت عشق
    ● بندیر ●
    یاران در حریم یار
    .:: در کوی بی نشان ها ::.
    دنیای جوانی
    پرواز تا یکی شدن
    پر پرواز
    معراج ستاره ها
    مهر بر لب زده
    دختری در راه آفتاب
    ● رایحه ●
    شلمچه
    امام مهدی (عج)
    اسوه ها
    سلام شهدا
    شهسوار دل
    یاد ارباب حسین علیه السلام
    نجوای شبانه
    رند
    سیاست
    پاک دیده
    حوریب
    ساحل نشین اشک
    چفیه
    این نجوای شبانه من است
    علمدار دین
    حاج رضوان
    فرشتگان رنجور
    نوشته های یک ناظم
    سکوت عشق
    قافله شهداء
    دوزخیان زمین
    فصل کودکی
    مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور ایلام
    پیامبر اعظم (ص)
    امیدزهرا omidezahra
    .::: بیقرار شهادت :::.
    با خدا باش و پادشاهی کن
    به دنبال خویشتن ِخویش
    مشهد وبلاگ
    شاهد
    آدینه
    شیلو عج الله
    نقطه ای برای فردا
    فصل سکوت
    شب سکوت
    حزب الله هم الغالبون
    به یاد لاله ها
    با او می شود ...............
    السلام علیک یا امام الرئوف
    کلبه مادرانه
    سخنان حکیمانه یک پسر دیوانه!
    السلام علیک یا صاحب الزمان
    خیمه سبز
    حزب اللهی مدرنیته
    مه نو سفر
    ولایت
    کجایید ای شهیدان خدایی
    عاشقان علی و فاطمه
    خزان عشق
    دانشمند
    پله...پله...تا خدا!
    گنبد افلاک
    قدرت شیطان
    حریم یاس
    خزائن رحمت پروردگار
    زیر آسمان خدا
    راز و نیاز با خدا
    تا ریشه هست، جوانه باید زد...
    آواز یزدان
    داغ عشق
    *اللهم عجل لولیک الفرج*
    عشقی
    زیبایی سایه خداوند بر کهکشانهاست
    ساقیا قدحی ریز که ما باده پرستیم
    محمدرضا جاودانی
    مشهد وبلاگ
    گفتمان مذهبی
    **** نـو ر و ز*****
    به راه لاله ها
    وبلاگ رسمی امپراطور دریا
    Lovely
    زنگ رایانه
    سخن دل
    خانواده بهشتی
    معرفت دینی از دیدگاه روشنفکر دینی
    حب علی علیه السلام
    مکتب وحی
    گمنام
    بزم شبانه
    راه صبح
    سلام آقا
    شمیم وصل
    تا ملکوت
    زندگی
    کوثر

    ساحل افتاده
    دریچه ای به سوی ملکوت
    گفتگو با وهابیت
    اردشیر
    لزیرک
    یا فاطمه من عقده دل وا نکردم
    شبنم سحرگاهی
    آداب سیر و سلوک
    این همینه
    فضایل اهل بیت علیهم السلام
    نور الانوار
    محبت اینجاست
    مهر بیکران
    موعد موعود
    آخرین ستاره
    دنیای من
    بلور مهتاب
    مناجات
    فرشته‏ی مهر
    هو معکم اینما کنتم
    کانون فرهنگی و واحد عقیدتی بسیج حضرت صاحب الزمان عجّل الله تعالی
    شیعه علی
    پایگاه اطلاع رسانی شاهد
    الکوثر
    فرزاد خلفی
    نهج البلاغه
    تک ستاره
    کوچه ام آفتابی که نیست هیچ مهتابی هم نیست و شاید اصلاً کوچه نیست
    صدیق الاکبر
    تالار شبستان

  • نوای عشق

  • معرفت صحیح
    نویسنده: محمدعلی پنج شنبه 85/6/30 ساعت 12:50 عصر

    بسم رب المنتظر المهدی

    خوب فکر کنم به این نتیجه رسیدیم که برای رسیدن به هدف خلقت و همچنین حفظ دینمون در این وانفسای آخرالزمان باید معرفت نسبت به وجود امام زمانمون(عج) کسب کنیم. صدای پای ماه رمضون هم داره میاد. بیایید توی این ماه دعا کنیم که خدا به همه ما این معرفت رو عنایت کنه. اما قرار بود به چگونگی این معرفت بپردازیم. اینکه این معرفتی که قراره انشاءالله بهش برسیم چه خصوصیاتی باید داشته باشه؟ اولین چیزی که مطرح میشه صحت و درستی معرفت هست که میتونه در زمان غیبت آدم رو از انحراف و شک و بدبینی نجات بده و انسان رو در مسیر ولایت اهل بیت علیهم السلام نگه داره. امام زین‌العابدین علیه السلام میفرمایند: برای قیام کننده از ما دو غیبت وجود دارد که یکی از آنها طولانیتر است...و اما غیبت دیگر ، مدت آن به درازا میکشد تا آن حد که بیشتر سانی که اعتقاد به امامت او دارند از این اعتقاد برمیگردند. پس ثابت قدم نمیماند مگر کسی که یقینش محکم و معرفتش صحیح باشد و قلبا پذیرفتن احکام ما برایش سخت نباشد و تسلیم ما اهل بیت باشد.(1)

    میبینیم که برای معرفتی که در پستهای قبلی صحبت کردیم شرط صحت مطرح میشه. این خصوصیت برای همه معارف مطرحه اما اینجا این سئوال مطرح میشه که خوب چه معیاری برای صحت یک معرفت وجود داره و از کجا میشه به درستی یک معرفت مطمئن شد؟؟ باز هم چاره‌ای نداریم جز اینکه از خود اهل بیت علیهم السلام استفاده کنیم. امام باقر علیه السلام خطاب به فرزندشان میفرمایند: ای پسرم! درجه و مرتبه شیعیان را از اندازه روایت و معرفتشان بشناس. بدرستیکه معرفت همان شناخت و فهم روایات است و بواسطه فهم روایات است که مؤمن تا بالاترین درجه ایمان بالا میرود. در نوشته‌ای از امیرالمؤمنین علیه السلام نگاه میکردم و در آن دیدم که ارزش و قیمت هر کس به اندازه معرفت اوست.(2)

    از این روایت میشه اینطور فهمید که معرفت صحیح از لابه‌لای روایات اهل بیت علیهم السلام بدست میاد و اهمیت مراجعه به روایات اهل بیت علیهم السلام مطرح میشه که باعث بالارفتن تا آخرین درجه ایمان هست. علم و معرفت صحیح فقط نزد اهل بیت علیهم السلام هست. همونطور که خودشون اشاره کردند. اینجا ذکر این نکته رو ضروری میدونم که منظور از علم و معرفت، علم و معرفتیه که منجر به معرفت خدا میشه اون حقیقتی که خدا در دل مردم قرار میده. امام صادق میفرمایند: علم به درس خواندن بدست نمی‌آید بلکه همانا علم نوری است که خدا در هر قلبی که بخواهد او را هدایت کند قرار میدهد.(3)

    البته حتما بحثهای قبلی رو یادتون هست که انسان باید ظرفش رو آماده کنه که خدا فرد رو شایسته هدایت ببینه (مثل دوست عزیزم که نور هدایت خدا به قلبش تابید) خوب این علم دیگه مثل علوم بشری نیست که خطا داشته باشه چون از سرمنشاء اصلی علوم یعنی خداوند علیم گرفته شده و منبع اصلیش در این دنیا حضرات معصومین علیهم السلام میباشند. امام باقر علیه السلام میفرمایند: قسم به خدا که علم یافت نمیشود مگر از اهل خانه ای که جبرئیل بر آنها نازل شده است.(4) پس علم و معرفت صحیح فقط از خانه اهل بیت علیهم السلام بیرون می‌آید و سایر منابع همیشه احتمال خطا دارند.

    بحث صحت معرفت فکر کنم یک پست دیگه هم ادامه داشته باشه چون احادیث قشنگی در این‌باره خوندم. در ضمن دیدم که خواهر خوبم در وبلاگ آخرین سپیده هم بحثی مشابه در مورد معرفت امام عصر روحی فداه مطرح کردند که حتما یک سری بهش بزنید.

    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر و اجعلنا من اعوانه و انصاره و شیعته

    1) وَ إِنَّ لِلْقَائِمِ مِنَّا غَیْبَتَیْنِ إِحْدَاهُمَا أَطْوَلُ مِنَ الْأُخْرَى أَمَّا الْأُولَى فَسِتَّةُ أَیَّامٍ وَ سِتَّةُ أَشْهُرٍ وَ سِتُّ سِنِینَ وَ أَمَّا الْأُخْرَى فَیَطُولُ أَمَدُهَا حَتَّى یَرْجِعَ عَنْ هَذَا الْأَمْرِ أَکْثَرُ مَنْ یَقُولُ بِهِ فَلَا یَثْبُتُ عَلَیْهِ إِلَّا مَنْ قَوِیَ یَقِینُهُ وَ صَحَّتْ مَعْرِفَتُهُ وَ لَمْ یَجِدْ فِی نَفْسِهِ حَرَجاً مِمَّا قَضَیْنَا وَ سَلَّمَ لَنَا أَهْلَ الْبَیْت(بحارالانوار جلد51 صفحه 134)

    2) یَا بُنَیَّ اعْرِفْ مَنَازِلَ الشِّیعَةِ عَلَى قَدْرِ رِوَایَتِهِمْ وَ مَعْرِفَتِهِمْ فَإِنَّ الْمَعْرِفَةَ هِیَ الدِّرَایَةُ لِلرِّوَایَةِ وَ بِالدِّرَایَاتِ لِلرِّوَایَاتِ یَعْلُو الْمُؤْمِنُ إِلَى أَقْصَى دَرَجَاتِ الْإِیمَانِ إِنِّی نَظَرْتُ فِی کِتَابٍ لِعَلِیٍّ ع فَوَجَدْتُ فِی الْکِتَابِ أَنَّ قِیمَةَ کُلِّ امْرِئٍ وَ قَدْرَهُ مَعْرِفَتُه(بحارالانوار جلد1 صفحه 106)‏

    3) لَیْسَ الْعِلْمُ بِالتَّعَلُّمِ إِنَّمَا هُوَ نُورٌ یَقَعُ فِی قَلْبِ مَنْ یُرِیدُ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى أَنْ یَهْدِیَه(بحارالانوار جلد1 صفحه224)‏

    4) وَ اللَّهِ لَا َ یَجِد الْعِلْمَ إِلَّا مِنْ أَهْلِ بَیْتٍ نَزَلَ عَلَیْهِمْ جَبْرَئِیل(اصول کافی جلد1 صفحه399)

    نظرات دیگران ( ) اخلاق - کسب معرفت، اهل بیت - ولایت، اهل بیت - معرفت، فلسفه آفرینش، اهل بیت - امام زمان(ع)

  • آخر الزمان
    نویسنده: محمدعلی شنبه 85/6/25 ساعت 8:16 عصر

    بسم رب المنتظر المهدی

    در ادامه بحثمون درباره فلسفه خلقت که عبادت و کسب معرفت بود به این مطلب رسیدیم که این عبادت از طریق ولایت اهل بیت علیهم السلام بدست میاد و گفتیم که معرفت اهل بیت علیهم السلام در زمان ما به معرفت امام زمان عج برمیگرده. قرار بود با هم به نحوه کسب معرفت امام زمان بپردازیم. ازتون اجازه میخوام قبل از این بحث یکی دیگه از دلایلی که ما باید معرفت امام زمان رو کسب کنیم رو هم با هم بررسی کنیم. حفظ دین در زمان غیبت یکی از دشوارترین کارهاست و غیبت حضرت یکی از امتحانات الهی میباشد. امام کاظم علیه السلام میفرمایند: صاحب این امر غیبتی دارد که درآن معتقدان به امامت هم از اعتقاد خود برمیگردند. این مسأله چیزی نیست جز امتحانی از جانب خدا که خلق خود را به وسیله آن می‌آزماید. (1)

    حفظ دین در زمان غیبت به نگه داشتن زغال گداخته در کف دست یا کندن شاخه‌ی پر از خار تشبیه شده است. پس کار زیاد آسون نیست. خوب ما باید چه کنیم؟؟ به حدیثی از امام صادق علیه السلام مراجعه میکنیم که میفرمایند: آن جوان پیش از آنکه قیام کند، غیبتی دارد... و خدا دوست دارد که شیعه را امتحان کند. پس در آن زمان اهل باطل به تردید می‌افتند. زراره که راوی این حدیث است سئوال میکند که اگر من آن زمان را درک کنم چه وظیفه‌ای دارم؟حضرت میفرمایند: اگر این زمان را درک کردی این دعا را بخوان: خدایا معرفت خود را  به من ارزانی دار! که اگر خودت را به من نشناسانی نمیتوانم رسولت را بشناسم. خداوندا معرفت نسبت به رسولت را به من عنایت فرما که اگر معرفت نسبت به رسولت نداشته باشم نمیتوانم حجت تو را بشناسم. خداوندا معرفت حجتت را به من عنایت فرما که اگر معرفت نسبت به حجتت نداشته باشم از دینم گمراه خواهم شد. (2)

    نکته ای که در این سفارش قابل توجه است یکی این مطلب است که برای مصون ماندن از فتنه های آخرالزمان هم معرفت خدا و رسول و ولی خدا بهترین راه میباشد و حضرت برای حفظ دین این راه را نشان میدهند و دیگر اینکه دستور به دعا داده شده یعنی اتکای صرف به دانسته های شخصی و تحقیقها و ... کافی نیست و این خداوند است که در نهایت اسباب معرفت رو رقم خواهد زد. پس به غیر از رسیدن به فلسفه خلقت ، دلیل دیگه ای که ما باید معرفت امام زمان عج رو کسب کنیم ، در امان موندن از فتنه های آخرالزمان و حفظ دینه. به این دو دلیل که فکر نمیکنم دلایل کمی باشند، انشاءالله در پستهای بعدی سعی میکنم راههای شناخت امام زمان رو بیان کنم.

    این حدیث و دعا رو هم در خاتمه براتون مینویسم: امام صادق علیه السلام در خصوص زمان غیبت میفرمایند: در آینده مبتلا به شبهه حق و باطل میشوید بدون وجود نشانه و پرچمی که دیده شود و امامی که هدایت کند. در آن زمان جز کسی که دعای غریق را بخواند نجات نخواهد یافت. راوی سئوال میکند که دعای غریق چه دعایی است؟ حضرت میفرمایند: یَا اللَّهُ یَا رَحْمَانُ یَا رَحِیمُ یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَى دِینِک ای خدا، ای رحمان ، ای رحیم ، ای کسی که دلها را زیر و رو میکنی ، قلب مرا بر دین خودت ثابت بدار. (3)

    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر و اجعلنا من اعوانه و انصاره و شیعته

    1) إِنَّهُ لَا بُدَّ لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ مِنْ غَیْبَةٍ حَتَّى یَرْجِعَ عَنْ هَذَا الْأَمْرِ مَنْ کَانَ یَقُولُ بِهِ إِنَّمَا هِیَ مِحْنَةٌ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ امْتَحَنَ بِهَا خَلْقَه (اصول کافی جلد 1 صفحه 335)

    2) إِنَّ لِلْغُلَامِ غَیْبَةً قَبْلَ أَنْ یَقُوم ... غَیْرَ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یُحِبُّ أَنْ یَمْتَحِنَ الشِّیعَةَ فَعِنْدَ ذَلِکَ یَرْتَابُ الْمُبْطِلُون.... یَا زُرَارَةُ إِذَا أَدْرَکْتَ هَذَا الزَّمَانَ فَادْعُ بِهَذَا الدُّعَاءِ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَفْسَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی نَفْسَکَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِیَّکَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی رَسُولَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی رَسُولَکَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَکَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی حُجَّتَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دِینِی (اصول کافی جلد1 صفحه 335)

    3) سَتُصِیبُکُمْ شُبْهَةٌ فَتَبْقَوْنَ بِلَا عَلَمٍ یُرَى وَ لَا إِمَامٍ هُدًى لَا یَنْجُو مِنْهَا إِلَّا مَنْ دَعَا بِدُعَاءِ الْغَرِیقِ قُلْتُ وَ کَیْفَ دُعَاءُ الْغَرِیقِ قَالَ تَقُولُ یَا اللَّهُ یَا رَحْمَانُ یَا رَحِیمُ یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَى دِینِک (بحارالانوار جلد52 صفحه 148)


    نظرات دیگران ( ) اخلاق - مراقبه، محاسبه، اخلاق - کسب معرفت، فلسفه آفرینش، اهل بیت - امام زمان(ع)

       1   2   3      >

    شهریور 1385 - وبلاگ ایران اسلام


    بـبـرم پناه زآتـش ، چـو شــود عــذاب بـر پا-- --به محمد و علی و حسن و حسین و زهرا