سفارش تبلیغ
  • درباره من، لوگوی وبلاگ
  • آرشیو زمانی
  • بهترین مطالب

  • آرشیو موضوعی
  • اشتراک در وبلاگ
  •  

  • لینک دوستان من

    پیاده تا عرش
    هو اللطیف
    ولایت عشق
    ● بندیر ●
    یاران در حریم یار
    .:: در کوی بی نشان ها ::.
    دنیای جوانی
    پرواز تا یکی شدن
    پر پرواز
    معراج ستاره ها
    مهر بر لب زده
    دختری در راه آفتاب
    ● رایحه ●
    شلمچه
    امام مهدی (عج)
    اسوه ها
    سلام شهدا
    شهسوار دل
    یاد ارباب حسین علیه السلام
    نجوای شبانه
    رند
    سیاست
    پاک دیده
    حوریب
    ساحل نشین اشک
    چفیه
    این نجوای شبانه من است
    علمدار دین
    حاج رضوان
    فرشتگان رنجور
    نوشته های یک ناظم
    سکوت عشق
    قافله شهداء
    دوزخیان زمین
    فصل کودکی
    مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور ایلام
    پیامبر اعظم (ص)
    امیدزهرا omidezahra
    .::: بیقرار شهادت :::.
    با خدا باش و پادشاهی کن
    به دنبال خویشتن ِخویش
    مشهد وبلاگ
    شاهد
    آدینه
    شیلو عج الله
    نقطه ای برای فردا
    فصل سکوت
    شب سکوت
    حزب الله هم الغالبون
    به یاد لاله ها
    با او می شود ...............
    السلام علیک یا امام الرئوف
    کلبه مادرانه
    سخنان حکیمانه یک پسر دیوانه!
    السلام علیک یا صاحب الزمان
    خیمه سبز
    حزب اللهی مدرنیته
    مه نو سفر
    ولایت
    کجایید ای شهیدان خدایی
    عاشقان علی و فاطمه
    خزان عشق
    دانشمند
    پله...پله...تا خدا!
    گنبد افلاک
    قدرت شیطان
    حریم یاس
    خزائن رحمت پروردگار
    زیر آسمان خدا
    راز و نیاز با خدا
    تا ریشه هست، جوانه باید زد...
    آواز یزدان
    داغ عشق
    *اللهم عجل لولیک الفرج*
    عشقی
    زیبایی سایه خداوند بر کهکشانهاست
    ساقیا قدحی ریز که ما باده پرستیم
    محمدرضا جاودانی
    مشهد وبلاگ
    گفتمان مذهبی
    **** نـو ر و ز*****
    به راه لاله ها
    وبلاگ رسمی امپراطور دریا
    Lovely
    زنگ رایانه
    سخن دل
    خانواده بهشتی
    معرفت دینی از دیدگاه روشنفکر دینی
    حب علی علیه السلام
    مکتب وحی
    گمنام
    بزم شبانه
    راه صبح
    سلام آقا
    شمیم وصل
    تا ملکوت
    زندگی
    کوثر

    ساحل افتاده
    دریچه ای به سوی ملکوت
    گفتگو با وهابیت
    اردشیر
    لزیرک
    یا فاطمه من عقده دل وا نکردم
    شبنم سحرگاهی
    آداب سیر و سلوک
    این همینه
    فضایل اهل بیت علیهم السلام
    نور الانوار
    محبت اینجاست
    مهر بیکران
    موعد موعود
    آخرین ستاره
    دنیای من
    بلور مهتاب
    مناجات
    فرشته‏ی مهر
    هو معکم اینما کنتم
    کانون فرهنگی و واحد عقیدتی بسیج حضرت صاحب الزمان عجّل الله تعالی
    شیعه علی
    پایگاه اطلاع رسانی شاهد
    الکوثر
    فرزاد خلفی
    نهج البلاغه
    تک ستاره
    کوچه ام آفتابی که نیست هیچ مهتابی هم نیست و شاید اصلاً کوچه نیست
    صدیق الاکبر
    تالار شبستان

  • نوای عشق

  • معرفت امام زمان روحی فداه
    نویسنده: محمدعلی دوشنبه 85/6/13 ساعت 8:29 عصر

    بسم رب المنتظر المهدی

    میلاد مسعود حضرت علی اکبر علیه السلام بر همه دوستان مبارک. واقعا در چه ایامی به سر هستیم، سراسر شور و سرور و شادی. خدا به همه توفیق استفاده از این ایام رو عنایت کنه.

    باز هم اصولی که تا حالا با هم خوندیم رو یادآوری میکنم. به من ایراد نگیرید که چرا هردفعه تکرار میکنم چون هم به نظر خودم خیلی قشنگه و هم دوستان جدیدی به جمع خواننده ها اضافه میشند که بد نیست از بحثمون بصورت خلاصه با خبر بشند. به دنبال هدف خلقت گشتیم و دیدیم که خدا این هدف رو عبادت معرفی میکنه و در روایت کسب معرفت رو پیش نیاز این عبادت معرفی کردند. در پست قبلی هم به نحوه به دست آوردن این معرفت اشاره کردیم که از طریق ولایت اهل بیت علیهم السلام بود. امروز این بحث رو کمی با هم بیشتر باز میکنیم و به مدد خداوند اثبات میکنیم که معرفت امام عصر روحی فداه پیش نیاز همه مطالب قبلیه.

    اول این روایت رو که جدید پیدا کردم بخونیم که باز به معرفت اشاره داره. امام صادق علیه السلام میفرمایند: هیچ چیزی از نظر اهمیت و ارزش پس از معرفت با نماز برابری نمیکند. پس از معرفت و نماز، هیچ چیز با زکات برابر نیست و پس از اینها هیچ چیز با روزه برابری نمیکند و پس از آنها حج. آغاز و ابتدای همه اینها معرفت ما اهل بیت است و پایان و انتهای آنها نیز معرفت ماست.(1)

    همه مواردی که ذکر شد از اعمال عبادی هستند که امام اول و انتهای آنها را معرفت و شناخت اهل بیت علیهم السلام معرفی میکند. پس همانطور که در پست قبل هم گفتیم برای رسیدن به هدف خلقت باید معرفت و شناخت کافی از اهل بیت علیهم السلام داشته باشیم. اما این شناخت امروز کمی خاص تره و برای زمان ما این وظیفه در شناخت وجود امام زمان ارواحنا فداه خلاصه میشه چرا که ایشان خلاصه همه اهل بیت قبل از خویش هستند(به صلواتی که در آخر این پست نوشتم مراجعه کنید) در این زمینه روایات فراوانی هم داریم که به بعضی از اونها اشاره میکنیم. امام باقر علیه السلام میفرمایند:بنده ایمان نخواهد آورد مگر آنکه معرفت خدا و رسول او و همه امامان و معرفت امام زمان خود را داشته باشد و به آن حضرت رجوع کند و تسلیم ایشان باشد.(2)

    میبینیم که حضرت با وجود اینکه معرفت خدا و رسول و همه امامان را ذکر نموده اند اما معرفت امام زمان هر شخص رو بصورت خاص و جدا مطرح میکنند. این حدیث رو هم که فکر کنم همه حفظ باشیم که پیامبر(ص) میفرمایند: هرکس بمیرد در حالیکه امام زمان خود را نشناخته باشد به مرگ زمان جاهلیت از دنیا رفته است.(3)

    در توضیح این جاهلیت از امام صادق علیه السلام نقل است که میفرمایند جاهلیت کفر و نفاق و گمراهی است. یعنی نشناختن امام زمان روحی فداه نتیجه ای جز کفر و نفاق و گمراهی ندارد. خوب من اینجا میخوام این نتیجه رو بگیرم که هدف از خلقتی که از چند پست قبل راجع بهش صحبت کردیم از طریق معرفت و شناخت امام زمان روحی فداه حاصل میشه چون (حالا از این سمت بخواهیم بگیم) معرفت امام زمان باعث ولایت ایشون میشه و ولایت باعث زهد و ورع میشه که ظرف آدم رو آماده میکنه و معرفت خدا به انسان عنایت میشه و معرفت خدا باعث عبادت میشه که هدف خلقته (چی شد!!!) اصلا بهتره من صحبت نکنم. یکبار دیگه اون حدیث امام حسین علیه السلام که توی چند پست قبل آوردم رو کاملتر میارم که ختم این کلام باشه. البته سعی میکنم در پستهای بعدی به سئوال دوستان و همچنین نحوه کسب معرفت امام زمان روحی فداه هم بپردازم. اما حدیث: امام صادق علیه السلام میفرمایند: روزی حسین بن علی علیه السلام نزد اصحاب خود آمد و بعد از حمد خدا و صلوات بر رسول او (ص) فرمود ای مردم! قسم به خدا که خداوند بندگان را نیافرید مگر برای اینکه نسبت به او معرفت پیدا کنند، پس وقتی معرفت او را کسب کردند به عبادت او بپردازند، پس وقتی او را عبادت کردند از بندگی غیر از او بی نیاز میشوند. آنگاه مردی از ایشان پرسید: پدر و مادرم به فدای شما ای پسر رسول خدا! معرفت خدا چیست؟ حضرت فرمودند: معرفت و شناخت اهل هر زمانی نسبت به امام زمان خودشان که اطاعت او بر ایشان واجب است.(4)

    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر و اجعلنا من اعوانه و انصاره و شیعته
    با اجازه دوستان، نیمه شعبان در حرم ملکوتی ثامن الحجج علیه آلاف التهیة و الثناء دعاگوی دوستان خواهم بود ولی برای نیمه شعبان یکبار وبلاگ آپدیت میشه.

    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    1) مَا مِنْ شَیْ‏ءٍ بَعْدَ الْمَعْرِفَةِ یَعْدِلُ هَذِهِ الصَّلَاةَ وَ لَا بَعْدَ الْمَعْرِفَةِ وَ الصَّلَاةِ شَیْ‏ءٌ یَعْدِلُ الزَّکَاةَ وَ لَا بَعْدَ ذَلِکَ شَیْ‏ءٌ یَعْدِلُ الصَّوْمَ وَ لَا بَعْدَ ذَلِکَ شَیْ‏ءٌ یَعْدِلُ الْحَجَّ وَ فَاتِحَةُ ذَلِکَ کُلِّهِ مَعْرِفَتُنَا وَ خَاتِمَتُهُ مَعْرِفَتُنَا(بحارالانوار جلد27 صفحه 202 به نقل از امالی شیخ صدوق- وسائل الشیعه جلد1 صفحه 27)

    2) لَا یَکُونُ الْعَبْدُ مُؤْمِناً حَتَّى یَعْرِفَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الْأَئِمَّةَ کُلَّهُمْ وَ إِمَامَ زَمَانِهِ وَ یَرُدَّ إِلَیْهِ وَ یُسَلِّمَ لَه(اصول کافی جلد 1 صفحه 180)

    3) مَنْ مَاتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّه(ینابیع الموده صفحه 137 – وسائل الشیعه جلد 16 صفحه 246)

    4) خَرَجَ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ ع عَلَى أَصْحَابِهِ فَقَالَ أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ ذِکْرُهُ مَا خَلَقَ الْعِبَادَ إِلَّا لِیَعْرِفُوهُ فَإِذَا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ فَإِذَا عَبَدُوهُ اسْتَغْنَوْا بِعِبَادَتِهِ عَنْ عِبَادَةِ مَا سِوَاهُ فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی فَمَا مَعْرِفَةُ اللَّهِ قَالَ مَعْرِفَةُ أَهْلِ کُلِّ زَمَانٍ إِمَامَهُمُ الَّذِی یَجِبُ عَلَیْهِمْ طَاعَتُه(بحارالانوار جلد23 صفحه93 به نقل از علل الشرائع)  


    نظرات دیگران ( ) اخلاق - کسب معرفت، فلسفه آفرینش، اهل بیت - امام زمان(ع)

  • چطور به معرفت خدا برسیم؟
    نویسنده: محمدعلی چهارشنبه 85/6/8 ساعت 7:2 عصر

    بسم رب المنتظر المهدی

    اعیاد مسعود شعبانیه، میلاد کشتی نجات درماندگان، شفا دهنده تمام پر سوختگان، سرور و سالار شهیدان و کاشف الکرب الحسین حضرت قمر بنی هاشم و سید و آقای عبادت کنندگان علیهم السلام رو خدمت همه دوستان تبریک عرض میکنم.

    بحث به اینجا رسید که گفتیم هدف از خلقت عبادت است و پیش نیاز این عبادت کسب معرفت نسبت به ذات خداوند میباشد. اشاره کردیم که طبق روایات این معرفت از دو بخش تشکیل شده است. یک بخش اکتسابی است و بر گردن خلائق میباشد که تلاش کنند و راههای شناخت را بر خود هموار کنند. یک بخش هم عنایتی است که از جانب پروردگار به مخلوقات عنایت میشود و وظیفه مخلوقات قبول و پذیرش آن میباشد.

    بحثی که امروز قصد دارم بهش اشاره کنم این موضوعه که چطور میشه معرفت خدا رو بدست آورد و خدا رو عبادت کرد؟ معرفت پیدا کردن نسبت به خداوند متعال کار ساده ای نیست. یادتون هست توی درسها میخوندیم که برای شناخت یک موضوع باید نسبت به موضوع احاطه داشته باشیم و ما چون هیچ وقت نمیتونیم این احاطه رو به ذات احدیت داشته باشیم باید به دنبال هستی خدا بریم نه به دنبال چیستی خدا!! پس این تضادها رو چطور میشه برطرف کرد؟؟ با هم میریم این مسائل رو از ائمه اطهار علیهم السلام بپرسیم. سعی میکنم از بین روایات جوابهایی در این باره براتون بیارم.

    جابر جعفی از امام باقر علیه السلام نقل میکند که فرمودند:تنها کسی اهل معرفت خدا و عبادت اوست که هم معرفت به خدا داشته باشد و هم اهل معرفت امامش از ما اهل بیت باشد. قسم به خدا کسی که خدا را نشناسد و معرفت نسبت به امام از ما اهل بیت نداشته باشد، غیر خدا را شناخته و بندگی غیر او را اینچنین گمراهانه انجام داده است.(1)

    میبینیم که طبق این روایت معرفت خدا مساوی با شناخت و معرفت فرد منتخب خدا قرار داده شده. اگر بیشتر وقت داشتیم کمی این بحث رو هم باز میکردم که وقتی ما موظف به عبادت هستیم، باید همونطوری که خدا فرموده عبادتش کنیم یعنی از راهی که او دستور داده یعنی راه انبیاء و ائمه علیهم السلام. یک روایت دیگه رو با هم میخونیم  

    ابوحمزه ثمالی میگوید امام باقر علیه السلام به من فرمودند:تنها کسی که معرفت خدا را دارد ، بندگی او را میکند و آنکسی که اهل معرفت خدا نیست، او را اینچنین(مانند منکرین ولایت)گمراهانه میپرستد. عرض کردم: فدایت شوم، معرفت خدا چیست؟ فرمود: تصدیق خدا و تصدیق رسولش(ص) و ولایت و همراهی علی(ع) و پذیرفتن امامت او و ائمه هدی(علیهم السلام) و بیزاری جستن از دشمنان ایشان به سوی خدای عزوجل. این است معرفت خداوند عزوجل. (2)

    فکر میکنم بصورت غیر مستقیم داره راه مشخص میشه. امروز که سر کلاس حضرت باقرالعلوم علیه السلام نشستیم، بذارید این روایت رو هم از ایشون نقل کنم که مستقیم به جواب سئوالمون اشاره کردند. میفرمایند: به وسیله ما خدا عبادت میشود. به وسیله ما خدا شناخته میشود(معرفت). به وسیله ما توحید خدا محقق میشود. (3)

    با کنار هم قرار دادن این روایات میتوان نتیجه گرفت که منکر ولایت ائمه علیهم السلام گرچه به ظاهر مسلمان باشد اما از ایمان به دور است و مؤمن نیست. امام باقر علیه السلام در تفسیر برهان درباره آیه 84 سوره طه (من نسبت که کسانی که توبه کرده و ایمان آورده و عمل صالح انجام داده سپس هدایت یافته اند بسیار بخشنده ام) میفرمایند: به خدا قسم اگر کسی توبه کرده و ایمان آورده و عمل صالح هم داشته باشد اما به ولایت و محبت ما و آگاهی نسبت به برتری ما هدایت نشده باشد ، هیچ کدام از آنها فایده‌ای به حالش ندارد. (4)

    بحث هنوز ادامه داره. تا نیمه شعبان با ما باشید. بعد از خوندن این متن همه سر به سجده بگذاریم و زمزمه کنیم : الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة علی ابن ابیطالب علیه السلام.

    1) عَنْ جَابِرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع یَقُولُ إِنَّمَا یَعْرِفُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ یَعْبُدُهُ مَنْ عَرَفَ اللَّهَ وَ عَرَفَ إِمَامَهُ مِنَّا أَهْلَ الْبَیْتِ وَ مَنْ لَا یَعْرِفِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَا یَعْرِفِ الْإِمَامَ مِنَّا أَهْلَ الْبَیْتِ فَإِنَّمَا یَعْرِفُ وَ یَعْبُدُ غَیْرَ اللَّهِ هَکَذَا وَ اللَّهِ ضَلَالًا (اصول کافی جلد1 صفحه181)

    2) عَنْ أَبِی حَمْزَةَ قَالَ قَالَ لِی أَبُو جَعْفَرٍ ع إِنَّمَا یَعْبُدُ اللَّهَ مَنْ یَعْرِفُ اللَّهَ فَأَمَّا مَنْ لَا یَعْرِفُ اللَّهَ فَإِنَّمَا یَعْبُدُهُ هَکَذَا ضَلَالًا قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ فَمَا مَعْرِفَةُ اللَّهِ قَالَ تَصْدِیقُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ تَصْدِیقُ رَسُولِهِ ص وَ مُوَالَاةُ عَلِیٍّ ع وَ الِائْتِمَامُ بِهِ وَ بِأَئِمَّةِ الْهُدَى ع وَ الْبَرَاءَةُ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ عَدُوِّهِمْ هَکَذَا یُعْرَفُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلّ (اصول کافی جلد1 صفحه180)

    3) أَبَا جَعْفَرٍ ع یَقُولُ بِنَا عُبِدَ اللَّهُ وَ بِنَا عُرِفَ اللَّهُ وَ بِنَا وُحِّدَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى (اصول کافی جلد1 صفحه145)

    4) عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ ع قَالَ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى فِی کِتَابِهِ وَ إِنِّی لَغَفَّارٌ لِمَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً ثُمَّ اهْتَدى‏ قَالَ وَ اللَّهِ لَوْ أَنَّهُ تَابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صَالِحاً وَ لَمْ یَهْتَدِ إِلَى وَلَایَتِنَا وَ مَوَدَّتِنَا وَ یَعْرِفُ فَضْلَنَا مَا أَغْنَى عَنْهُ ذَلِکَ شَیْئاً (تفسیر فرات جلد258 و تفسیر برهان جلد3 صفحه40)


    نظرات دیگران ( ) اخلاق - کسب معرفت، اهل بیت - ولایت، اهل بیت - معرفت، فلسفه آفرینش

    <      1   2   3      

    شهریور 1385 - وبلاگ ایران اسلام


    بـبـرم پناه زآتـش ، چـو شــود عــذاب بـر پا-- --به محمد و علی و حسن و حسین و زهرا