سفارش تبلیغ
  • درباره من، لوگوی وبلاگ
  • آرشیو زمانی
  • بهترین مطالب

  • آرشیو موضوعی
  • اشتراک در وبلاگ
  •  

  • لینک دوستان من

    پیاده تا عرش
    هو اللطیف
    ولایت عشق
    ● بندیر ●
    یاران در حریم یار
    .:: در کوی بی نشان ها ::.
    دنیای جوانی
    پرواز تا یکی شدن
    پر پرواز
    معراج ستاره ها
    مهر بر لب زده
    دختری در راه آفتاب
    ● رایحه ●
    شلمچه
    امام مهدی (عج)
    اسوه ها
    سلام شهدا
    شهسوار دل
    یاد ارباب حسین علیه السلام
    نجوای شبانه
    رند
    سیاست
    پاک دیده
    حوریب
    ساحل نشین اشک
    چفیه
    این نجوای شبانه من است
    علمدار دین
    حاج رضوان
    فرشتگان رنجور
    نوشته های یک ناظم
    سکوت عشق
    قافله شهداء
    دوزخیان زمین
    فصل کودکی
    مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور ایلام
    پیامبر اعظم (ص)
    امیدزهرا omidezahra
    .::: بیقرار شهادت :::.
    با خدا باش و پادشاهی کن
    به دنبال خویشتن ِخویش
    مشهد وبلاگ
    شاهد
    آدینه
    شیلو عج الله
    نقطه ای برای فردا
    فصل سکوت
    شب سکوت
    حزب الله هم الغالبون
    به یاد لاله ها
    با او می شود ...............
    السلام علیک یا امام الرئوف
    کلبه مادرانه
    سخنان حکیمانه یک پسر دیوانه!
    السلام علیک یا صاحب الزمان
    خیمه سبز
    حزب اللهی مدرنیته
    مه نو سفر
    ولایت
    کجایید ای شهیدان خدایی
    عاشقان علی و فاطمه
    خزان عشق
    دانشمند
    پله...پله...تا خدا!
    گنبد افلاک
    قدرت شیطان
    حریم یاس
    خزائن رحمت پروردگار
    زیر آسمان خدا
    راز و نیاز با خدا
    تا ریشه هست، جوانه باید زد...
    آواز یزدان
    داغ عشق
    *اللهم عجل لولیک الفرج*
    عشقی
    زیبایی سایه خداوند بر کهکشانهاست
    ساقیا قدحی ریز که ما باده پرستیم
    محمدرضا جاودانی
    مشهد وبلاگ
    گفتمان مذهبی
    **** نـو ر و ز*****
    به راه لاله ها
    وبلاگ رسمی امپراطور دریا
    Lovely
    زنگ رایانه
    سخن دل
    خانواده بهشتی
    معرفت دینی از دیدگاه روشنفکر دینی
    حب علی علیه السلام
    مکتب وحی
    گمنام
    بزم شبانه
    راه صبح
    سلام آقا
    شمیم وصل
    تا ملکوت
    زندگی
    کوثر

    ساحل افتاده
    دریچه ای به سوی ملکوت
    گفتگو با وهابیت
    اردشیر
    لزیرک
    یا فاطمه من عقده دل وا نکردم
    شبنم سحرگاهی
    آداب سیر و سلوک
    این همینه
    فضایل اهل بیت علیهم السلام
    نور الانوار
    محبت اینجاست
    مهر بیکران
    موعد موعود
    آخرین ستاره
    دنیای من
    بلور مهتاب
    مناجات
    فرشته‏ی مهر
    هو معکم اینما کنتم
    کانون فرهنگی و واحد عقیدتی بسیج حضرت صاحب الزمان عجّل الله تعالی
    شیعه علی
    پایگاه اطلاع رسانی شاهد
    الکوثر
    فرزاد خلفی
    نهج البلاغه
    تک ستاره
    کوچه ام آفتابی که نیست هیچ مهتابی هم نیست و شاید اصلاً کوچه نیست
    صدیق الاکبر
    تالار شبستان

  • نوای عشق

  • دین و عقل
    نویسنده: محمدعلی چهارشنبه 85/7/26 ساعت 5:45 عصر

    بسم رب المنتظر المهدی

    با آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه دوستان در این ایام ، قبل از ادامه بحث معرفت و تسلیم ، تصمیم گرفتم به برخی موارد که دوستان مطرح کردند جواب بدم. ترجیح میدم اول مجدد سئوال رو مطرح کنم و بیشتر با هم سئوال رو باز کنیم.

    اگر حدیثی با عقل ناسازگار بود چه باید کرد؟؟ در این پست جوابی به این سئوال دادیم که گویا ناقص بود. برای بررسی بیشتر اول ببینیم جایگاه عقل در دین ما کجاست؟ در اسلام عقل به رسول درونی انسان تشبیه شده است. در روایت هم داریم که هرچه عقل به آن حکم میکند شرع هم به همان حکم میکند!!

    از طرفی میدونیم که روایات جعلی فراوانی همانطور که دوستمون فروتن اشاره کردند وارد احادیث ما شده است. بعد از غصب حق خلافت امیرالمومنین علیه السلام و روی کار آمدن افرادی که صلاحیت نداشتند ، احادیث جعلی زیادی برای بالابردن جایگاه آنها ساخته شد. بدعتهایی که خلفا ایجاد کردند هم باید مرجعی قانونی پیدا میکرد پس احادیثی هم برای توجیه این اعمال ساخته شد. حتما اسم ابوهریره رو شنیدید! این آدم پول میگرفت تا احادیث جعلی درست کنه. در کنار اینها، اشتباهات فردی و... رو نیز اضافه کنید.

    خوب به ظاهر اینها با گفته قبلی من تناقض دارند! حالا این توضیحات رو بخونید: نکته مهم اینه که ما صرفا به عقل خودمون برای رد یا قبول یک روایت اکتفا نکنیم. احادیثی که از نظر سندیت قابل رد هستند که با مراجعه به متخصصین علوم حدیث مشخص میشند. در اینها هیچ حرفی نیست. احادیثی هم که با قرآن تناقض دارند ، باز تکلیفشون مشخصه اما این وسط یکسری از احادیث به گوش ما میخوره که به نظر از لحاظ سند اشکالی ندارند اما با عقل ما جور درنمیاد. اینجا چه باید کرد؟

    پیامبر اکرم (ص) میفرمایند:حدیث آل محمد سخت و دشوار است بطوریکه جز فرشته مقرب الهی یا پیامبر فرستاده شده یا بنده ای که خدا قلبش را نسبت به ایمان مورد امتحان قرار داده است به آن ایمان نمی‌اورند. پس آنچه از احادیث آل محمد به شما رسید و تحمل قلبی آن برایتان آسان بود و با دانسته های شما هماهنگ بود بپذیرید و آنچه دلهای شما نسبت به آن کراهت داشت و با معلومات شما سازگار نبود ، به خدا و رسول و عالم از آل محمد ارجاع دهید بدرستیکه هلاک شونده کسی است که حدیثی برایش نقل کنند و او ظرفیت فهم آنرا نداشته باشد و آنگاه بگوید: قسم به خدا این حدیث نیست چرا که انکار کننده آن کافر است.(1)

    ببینید منظور احادیث جعلی و... نیست. اگر حدیثی به کسی مثل من رسید و من در برخورد اول اونرو با عقلم ناسازگار دیدم نباید بلافاصله بگم این حدیث جعلیه! بلکه باید یا سکوت کنم یا (اگه همت داشته باشم) به کسی که علم حدیث داره مراجعه کنم.

    امام سجاد میفرمایند:دین خدا با عقلهای ناقص و اندیشه های باطل و معیارهای نادرست بدست نمی‌‌آید و فقط از طریق تسلیم حاصل میگردد. پس هرکس تسلیم ما گردد سالم میماند و هر که به ما اقتدا کند هدایت میشود و هر کس به تشخیص و فهم خود عمل میکند، هلاک میشود و هرکه نسبت به (پذیرش) احادیث ما یا احکام ما در دل احساس سختی کند به آن کس که سبع مثانی و قرآن بزرگ را نازل فرموده ، کافر شده بدون آنکه خود بداند.(2)

    باز هم توجهتون رو به این نکته جلب میکنم که همه این موارد در مورد احادیث صحیح بیان شده.

    من شخصا یک خاطره از اتکای به عقلم و دونسته‌های ناقصم دارم که فهمیدم نباید به اونها متکی باشم که جهت کوتاه شدن مطلب ، در قسمت نظرات براتون مینویسم. اگه خواستید اونجا بخونید.

    سئوال دوست عزیز جناب رهگذر هم تقریبا آماده است که به زودی ارسال میکنم.

    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر و اجعلنا من اعوانه و انصاره و شیعته

    1) قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ حَدِیثَ آلِ مُحَمَّدٍ صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ لَا یُؤْمِنُ بِهِ إِلَّا مَلَکٌ مُقَرَّبٌ أَوْ نَبِیٌّ مُرْسَلٌ أَوْ عَبْدٌ امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِیمَانِ فَمَا وَرَدَ عَلَیْکُمْ مِنْ حَدِیثِ آلِ مُحَمَّدٍ ص فَلَانَتْ لَهُ قُلُوبُکُمْ وَ عَرَفْتُمُوهُ فَاقْبَلُوهُ وَ مَا اشْمَأَزَّتْ مِنْهُ قُلُوبُکُمْ وَ أَنْکَرْتُمُوهُ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ إِلَى الرَّسُولِ وَ إِلَى الْعَالِمِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ وَ إِنَّمَا الْهَالِکُ أَنْ یُحَدِّثَ أَحَدُکُمْ بِشَیْ‏ءٍ مِنْهُ لَا یَحْتَمِلُهُ فَیَقُولَ وَ اللَّهِ مَا کَانَ هَذَا وَ اللَّهِ مَا کَانَ هَذَا وَ الْإِنْکَارُ هُوَ الْکُفْرُ(اصول کافی جلد1 صفحه401)

    2) قَالَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ ع إِنَّ دِینَ اللَّهِ لَا یُصَابُ بِالْعُقُولِ النَّاقِصَةِ وَ الْآرَاءِ الْبَاطِلَةِ وَ الْمَقَایِیسِ الْفَاسِدَةِ وَ لَا یُصَابُ إِلَّا بِالتَّسْلِیمِ فَمَنْ سَلَّمَ لَنَا سَلِمَ وَ مَنِ اهْتَدَى بِنَا هُدِیَ وَ مَنْ دَانَ بِالْقِیَاسِ وَ الرَّأْیِ هَلَکَ وَ مَنْ وَجَدَ فِی نَفْسِهِ شَیْئاً مِمَّا نَقُولُهُ أَوْ نَقْضِی بِهِ حَرَجاً کَفَرَ بِالَّذِی أَنْزَلَ السَّبْعَ الْمَثَانِی وَ الْقُرْآنَ الْعَظِیمَ وَ هُوَ لَا یَعْلَمُ(مستدرک الوسائل جلد17 صفحه262)


    نظرات دیگران ( ) اخلاق - تسلیم و رضا، اخلاق - کسب معرفت، فلسفه آفرینش

  • لیله قدر یعنی فاطمه(س)
    نویسنده: محمدعلی شنبه 85/7/22 ساعت 5:50 عصر

    بسم رب المنتظر المهدی

    در شبهای قدر قرار داریم و با اجازه دوستان کمی میخوام به این شبها بپردازم. قدر در قرآن به سه معنا به کار برده شده. 1- به معنای اندازه و مقدار 2- به معنای شأن و منزلت 3- به معنای در مضایقه قرار دادن.

    اما منظور از شب قدر در سوره مبارکه قدر همان معنای اول است یعنی شب اندازه گیری کارها و اعمال. شب رقم زدن تقدیر یکسال آینده انسان.

    در سوره قدر به دو موضوع اشاره میکنم. اول اینکه میفرماید شب قدر بهتر است از هزار ماه! بعضی از مفسرین این هزار رو عدد کثرت فرض کردند. اما یک نظر قشنگ دیگه هم هست. 1000 ماه میشه چند سال؟83 سال و 4 ماه یعنی زندگی یک انسانی که بیشتر از حد متوسط عمر کرده. اگه هزار رو یک عدد در نظر بگیریم میتونیم اینجوری به آیه نگاه کنیم که درک یک شب قدر برابری میکنه با همه عمر!!!

    دومین نکته نزول ملائک و روح است. سئوال مطرح میشه که ملائک برای چی و به کجا نزول میکنند ؟؟ در روایات داریم که ملائک تقدیرات مادی انسان مثل رزق و روزی ها ، اجلها و مرگها و ... و روح تقدیرات معنوی انسان مثل سقف پرواز معنوی و... رو همراه دارند. اما مقصد این ملائک کجاست؟ ملائک تقدیرات مشخص شده یکسال آینده انسانها رو جهت امضاء خدمت کاملترین انسانها یعنی امام معصوم علیه السلام میارند تا ایشون اونها رو تأیید کنه. خوش به حال اونهایی که توی سال قبل با یک عملی دل حضرت صاحب الزمان رو شاد کردند. اونجاست که حضرت با اختیار کاملی که دارند بعضی از پرونده ها رو تغییر میدهند و بعضی از مشکلات رو از پرونده دوستانشون حذف میکنند. بهترین اعمال در این شبها دعا برای تعجیل در فرج امام زمان روحی فداه است. یادتونه در پست دعای امام زمان برای ما چی نوشتم؟؟ یکبار دیگه مطالعه کنیم. ضرر نداره.

    پس اگه ما معرفت این شب رو درک کنیم به اندازه یک عمر برای ما ارزش داره. حالا به نظر شما چه باید کرد تا به معرفت این شب برسیم؟ باز هم به سراغ معصومین علیهم السلام میریم چون هرچی داریم از اونهاست: حضرت امام صادق علیه السلام میفرمایند هر کس نسبت به مادر ما معرفت پیدا کرد شب قدر را درک کرده است. پس میبینیم که اینجا هم صحبت از کسب معرفته و درک شب قدر رو وابسته به کسب معرفت نسبت به حضرت صدیقه طاهره علیها السلام کردند. یعنی اگر کسی معرفت پیدا کنه ،‌معرفت نسبت به خدا ، نسبت به حضرات معصومین برایش خیر من الف شهر عبادت و پارسایی است چرا که اصل عبادت برای رسیدن به معرفت نسبت به ذات پروردگار است.

    در این شبها برای هم دعا کنیم که خدا معرفت رو نصیب همه ما بکنه تا سالی سرشار از عبودیت داشته باشیم.

    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و اجعلنا من اعوانه و انصاره و شیعته

    دوستان گرامی چناب فروتن و رهگذر و علیرضا! انشاءالله در یک پست جداگانه پاسخ شبهات شما عزیزان را ارسال میکنم.


    نظرات دیگران ( ) مناسبتها، اخلاق - کسب معرفت، اهل بیت - ولایت، اهل بیت - محبت، اهل بیت - معرفت

       1   2   3      >

    مهر 1385 - وبلاگ ایران اسلام


    بـبـرم پناه زآتـش ، چـو شــود عــذاب بـر پا-- --به محمد و علی و حسن و حسین و زهرا