به دنبال دين بواطن و حقايق وجودي اجسام براي تفنن منع شده است ولي براي يقين خير .
قرآن كريم مي فرمايد : واعبد ربك حتي ياتيك اليقين : پروردگارت را بندگي كن تا تو را يقين فرا رسد . در نتيجه اگر شخص با در پيش گرفتن راه عبادت و بندگي به يقين دست يابد حواس و ادراكات باطنيش فعال و بيدار شده و به ادراكات و احساس ملكوت عالم و مناظر اخروي ناي مي شود . علت توفيق حضرت ابراهيم عليه السلام در مشاهده ملكوت آسمانها و زمين همين يقين بوده است .
همچنين
از ا/نجا كه امام ، صاحب الامر و ولي امر و همان وجه الله است كه تمامي اوليائ الهي بدان روي دارند ع كسي كه به عالم امر راه يافته است به ديده دل و شهود باطني در سراسر عالم امام را حاضر و ظاهر مي بيند .
مومناني كه در طلب نيل به شهود بر آمده اند و هم /اهنگ با پيامبر اعظم ( ص ) تمناي اللهم ارني الايائ كما هي : خدايا چيزها را با حقيقت وج.وديشان به من بنمايان ؛ نموده اند ، روي كردشان به دين زمينه ساز پيدايش عرفان است .