• وبلاگ : وبلاگ ايران اسلام
  • يادداشت : لا يَنَالُ عَهْدِى الظلِمِينَ
  • نظرات : 15 خصوصي ، 84 عمومي
  • ساعت دماسنج

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     

    سلام عليكم برادر محمدعلي آقا .

    الحمدلله الذي جعلنا من المتسكين بولاية علي ابن ابيطالب عليه السلام

    ضمن عرض تبريك عرض شود كه تقسيمان چهارگانه ي شما در اصل دوگانه است .

    واصل اين دو هم يكي است ، همان كه تقسيم بردو شده ، يعني مقسم كه تقسيمش كرده باشيد به مثلا دو ، همان دويي كه پيش از مقسم هم داشته ايد .

    يعني خلاصه اينكه هرگز يكي را قبول نداشته ايد كه آنرا تفسيم بردو يا سه ووو بنماييد .

    چراكه بنارا بر دو كه نمي شود گذاشت ، چراكه ميدانيد و لازم به تذكر هم نيست كه اصل يعني آن كه بنا نهاده مي شود بر آن چيزي ، و نمي شود چيزي را بر دو چيز بناكرد .

    بگذريم ، در برداشت از آيه هم همين منطق را بر آيه تحميل كرده ايد و اميدوارم كه نفرماييد كه بزرگان كرده اند و شما هم پيروي از آنها كرده ايد ، چراكه اين با منطق حضرت ابراهيم عليه السلام نمي خواند كه ايشان به پدرشان آذر گفته اند .

    آيه مي گويد تا ظلم به خودت نكني امامي و چنين نمي گويد كه شما فرموده ايد يا به پيروي از مفسري فرموده باشيد .

    درضمن بد نيست كه اين را هم بعنوان يادگاري از بنده و بعنوان عيدي هم داشته باشيد كه امامت حضرت ابراهيم عليه السلام فرق دارد با امامت امام علي عليه السلام ، ايشان امامتشان در آيه آمده كه : وچعلنا لناس اماما ، ولي شما در سلام به آقا مي گوييد : السلام عليك يا امام الانس والجان مثلا .

    خب عيدي امروز را كه دادم ، مبارك باشد ، امروز را عرض مي كنم ، جمعه را عرض مي كنم .

    فعلا خدا نگهدار .

    پاسخ

    سلام بر استاد گرامي! چندين مطلب را با هم مطرح نموديد كه انشاءالله پاسخ ميدهم. اول اينكه احوالات آن يك تقسيم شده است نه خود آن يك! پس آن يك ميتواند در حالات مختلف چهار صورت به خود بگيرد. بعد اينكه اصل بنا نهادن نبود كه بر پايه هاي مختلف نتوان يك بنا را استوار كرد. اصل بنا ثابت است و فرض براين است كه جهل ما نداند كداميك از اين چهار حالت كه بر اصل يك واحد محتمل است ، پايه اين بنا ميباشد. بحث دوم كه در لابلاي بحث اول گنجانده شده بود بحث تبعيت از بزرگان بود كه به نظرم قياس شما قياس صحيحي نبود چرا كه فرد مهم نيست بلكه منش و روش است كه اگر مطابق با سيره معصومين و فرامين الهي باشد كلام را بايد بر لوح دل نقش كرد كه اگر فرمايش شما در تمام زمينه ها صادق بود ديگر هر شخصي بايد براي خود حركت ميكرد و تبعيت از معصومين هم زير سئوال ميرفت. اما در مورد آيه! نفرموده كه و علي ذريتي! بلكه ميفرمايد و من ذريتي! و صد البته هرگونه گناهي قبل از اينكه ظلم به شخصي باشد ظلم به نفس است و اين حق النفس است كه بعد از حق الله و قبل از حق الناس از ما بازخواست ميكند. اگر درمورد ظلم به خود كه ميفرماييد در آيه وجود دارد بيشتر توضيح دهيد سپاسگذار خواهم شد. و اما عيدي! بسيار سپاسگذارم. بحث از مقام امامت بود كه از جانب خدا تعيين شد و صد البته جايگاه امير مؤمنان افضل از تمام انبياء سلف است كه حتي بزرگان شيعه و علماء شيعه هم افضل من انبياء سلف هستند (به شرطها و شروطها) كه جايگاه امامت حضرت ابراهيم عليه السلام و علي نبينا و آله بعد از امتحانات و ابتلائات مختلف به ايشان عطا شد و مقام اميرالمومنيني حضرت علي ابن ابيطالب هزاران سال قبل از خلقت آسمانها و زمين اثبات شده بود. انشاءالله ما منتظر عيدي شما در روز عيد الله اعظم روز عيد غدير هم هستيم. يا علي