• وبلاگ : وبلاگ ايران اسلام
  • يادداشت : غدير ثاني
  • نظرات : 8 خصوصي ، 96 عمومي
  • ساعت دماسنج

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    در مورد برخي ايرادهاي عقيدتي كه در كتب اهل تسنن هست ، بايد گفت همه اهل تسنن به آنها اعتقاد ندارند . بلكه اكثريت آنها را رد مي كنند . در كتابهاي ما هم سخنان مورد انتقاد هست . همان طور كه محدث نوري كتاب فصل الخطاب في تحريف كتاب رب الارباب را نوشت و 1500 روايت ذكر كرده كه قرآن تحريف شده و همه علماي شيعه و خود شيعيان اين كتاب را رد مي كنند . ضمنا ما نبايد بحث را طوري مطرح كنيم كه در مقابل همه اهل سنت قرار گيريم . چون همه اهل سنت يك طيف نيستند . ما در گذشته و البته الان هم تا حدي سني 12 امامي داريم و در بعضي مناطق من با افرادي از اهل تسنن روبرو بودم كه با اعتقادات تسنن زيارت امام رضا مي روند و براي حضرت ابوالفضل سفره باز مي كنند و نذري مي دهند . در مواردي كه ما بر حساسيت هاي خاص اهل تسنن مثل خلفا و ... انگشت گذاشته و عيد الزهرا (!) و امثال آن را مطرح كرده ايم ، بازتاب هاي عجيبي ديده ايم . مثلا در روز شهادت حضرت زهرا يكي از ائمه جمعه اهل تسنن ايران علني جشن عروسي راه مي اندازد و مجلس شادي بر پا مي كند . در حالي كه قبلا از اين برنامه ها وجود نداشته بلكه قبلا عزاداري براي امام حسين در ميان برخي از اهل تسنن و حتي علمايشان وجود داشته است . يا دانشجويي مي گويد : به خدا اگر فلان استاد يك بار هم به حضرت عمر بد بگويد با اين قمه شكمش را سفره مي كنم . يا در مقابل دانشگاه آزاد اسلامي مهاباد دانشجوي سني با كارد دانشجوي شيعه را زخمي مي كند و بعد باقي قضايا كه زياد است . مي دانيد كه مدتي پيش آيت االه سيستاني در ميان ده شخصيت برجسته مرد سال اعلام شد . چرا ؟ تحليل گري اشاره مي كند كه اگر آيت الله سيستاني هم به سبك برخي افراطيون سني عربستان و افغانستان فقط اشاره كوچكي مي كرد ، شيعيان هزاران عمليات تلافي جويانه مي كردند ولي با كرامت و بلند نظري سبب شد كه وحدت ملي عراق حفظ شود و جايگاه شيعه در سطح جهاني ارتقا يابد . در حالي كه همين آيت الله يك تنه بيشتر از ارتش آمريكا در عراق قدرت دارد . در مورد كارهي غلط افراطي برخي از طوايف اهل تسنن كه ما نبايد مرعوب و متاثر شده و انفعالي و مطابق آنها اما معكوس رفتار كنيم . خوشبختانه عظمت تشيع و جاذبه هاي برجسته فرهنگي شيعه و حماسه حسيني و جريان جاودانه انتظار چيزي نيست كه بتوان با گل و لجن آن را پوشانيد و مخفي كرد . به جز بخشي از فرهنگ حاكم بر عربستان و برخي مناطق كشورهاي همسايه كه شديدا عليه شيعه جبهه گيري كرده اند ، منطق شيعه و گفتار شيعه در اكثر كشورهاي سني نشين بسيار برجسته و تاثير گذار است و اهل سنتشان هم خيلي منطقي تر از ساير سنياني هستند كه ما در برخي مناطق ايران با آنها روبرو هستيم . اينها بيشتر تحت تاثير بازي هاي سياسي شرق و غرب قرار گرفته اند و كارهاي كه مي كنند ، غالبا برخاسته از مذهب و مرام نيست . در مورد مباحث بين شيعه و سني متاسفانه دشمني ها از آنجا آغاز شده و تشديد مي شود كه تنها به چند روايت تكيه مي شود و آيات مهمي از قرآن فراموش مي شود . * يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُونُواْ قَوَّامِينَ لِلّهِ شُهَدَاء بِالْقِسْطِ وَلاَ يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلاَّ تَعْدِلُواْ اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ مائده /8 كه مي فرمايد دشمني با ديگران شما را از مرز عدالت خارج نسازد . * وَلاَ تَسُبُّواْ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ اللّهِ فَيَسُبُّواْ اللّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ كَذَلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِم مَّرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُم بِمَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ *انعام / 108 طبق اين آيه خود لعن تابع حكم شرعي است و اگر سبب واكنش متقابل گردد و مثلا سبب اهانت به اهل بيت گردد قطعا حرام است . * تِلْكَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ لَهَا مَاكَسَبَتْ وَلَكُم مَّا كَسَبْتُمْ وَلاَ تُسْأَلُونَ عَمَّا كَانُوا يَعْمَلُونَ *بقره / 134* شامل برخي از بحث هاي تاريخي اختلاف انگيز بين شيعه و سني هم مي شود . جالب اين است كه قرآن را فراموش كرده و تنها به احاديث چسبيده اند . در حالي كه قرآن تبيان ( بيانگر) هر چيزي است و حتي احاديث با معيار قرآن بايد رد و قبول شود .
    پاسخ

    خدمت شما عرض کنم که مقايسه‌ي کتاب فصل الخطاب في تحريف الکتاب که خود محدث نوري در آخر عمر آنرا رد کرد با کتبي مانند صحيح مسلم و صحيح بخاري کار درستي نيست. آن دو کتاب در نزد اهل سنت مانند قرآن اعتبار دارد و هيچ کدام از اهل سنت ردي بر آنها ندارند در حاليکه تمام علماي شيعه و حتي خود محدث نوري آن کتاب را رد کردند. خدمت شما عرض کنم که تمام اهل سنت بالاتفاق معتقد هستند که پيامبر اسلام معصوم نبوده و امکان اشتباه داشته است. بله اهل سنت يک طيف نيستند! مانند شيعيان! البته سني 12 امامي اکنون نداريم بلکه وهابيت 12 امامي هستند که متاسفانه در کشور خودمان هم خيلي فعال هستند. (فکر کنم بحث کمي دارد از موضوع خارج ميشود) در مورد برپايي جشن خدمت شما عرض کنم که اين سنت از ابتدا در ميان اهل سنت موجود بوده است. اکنون هم اگر در ماه محرم به کشور عربستان تشريف ببريد (ورود شيعيان در اين ماه به اين کشور ممنوع است) شاهد خواهيد بود که همه پيراهن قرمز به تن ميکنند و جشن برپا ميکنند. اين قضيه تازگي ندارد. در زيارت عاشورا هم اين مطلب را ميتوانيد مشاهده کنيد: ان هذا يوم تبرکت به بنواميه...هذا يوم فرحت به آل زياد و آل مروان... تمام فرمايشات شما در ديد بيروني و جهاني و ارتباطات دوطرفه قابل تأمل است. گفتار شما در عرصه‌ي گفتگوي جهاني صحيح است. اهل سنت را هم (گرچه شما فرموديد بسيار بيشتر از من با آنها در ارتباط بوديد) بسيار از نزديک ميشناسم. چه از نوع وهابيت عربستاني و چه از نوع سني مستضعف کشورهاي آسياي جنوب شرقي و چه از نوع تازه مسلمان رها شده از مسيحيت غربي! اما بحث ما بحثي کاملا دروني است. يک شيعه‌ي معتقد بايد بداند که خلفاء مسلمان نبودند و جايگاه آنها در قعر درک من الجحيم است. در مورد آياتي هم که به آنها اشاره نموديد باز فقط جنبه‌ي اجتماعي را مد نظر داشتيد. در مطلب "آرام گريه کنيم..." بر اساس آيات قرآن(که دوست عزيزم ناصر نيز به آنها اشاره نمود) وظيفه‌ي مومن در جايگاه وظيفه‌ي شخصي ميتوان مشاهده نمود. قرآن و حديث از يکديگر جدا نميشوند که اينها دو يادگار رسول اکرم در بين امت بودند و خداوند لعنت نمايد آنکس را که اولين بار گفت:"حسبنا کتاب الله" و اولين بدعت را در دل اسلام ايجاد نمود. جالب است بدانيد که شيعيان در بيان اثبات غصب خلافت اميرالمومنين ، ايجاد بدعتهاي فراوان در اسلام و نارضايتي حضرت صديقه طاهره سلام الله عليها از خلفاء اهل سنت به هيچ حديث شيعي استناد نميکند و تمام استدلالات را از قرآن و کتب معتبر اهل سنت ارائه ميکند.