سفارش تبلیغ
  • درباره من، لوگوی وبلاگ
  • آرشیو زمانی
  • بهترین مطالب

  • آرشیو موضوعی
  • اشتراک در وبلاگ
  •  

  • لینک دوستان من

    پیاده تا عرش
    هو اللطیف
    ولایت عشق
    ● بندیر ●
    یاران در حریم یار
    .:: در کوی بی نشان ها ::.
    دنیای جوانی
    پرواز تا یکی شدن
    پر پرواز
    معراج ستاره ها
    مهر بر لب زده
    دختری در راه آفتاب
    ● رایحه ●
    شلمچه
    امام مهدی (عج)
    اسوه ها
    سلام شهدا
    شهسوار دل
    یاد ارباب حسین علیه السلام
    نجوای شبانه
    رند
    سیاست
    پاک دیده
    حوریب
    ساحل نشین اشک
    چفیه
    این نجوای شبانه من است
    علمدار دین
    حاج رضوان
    فرشتگان رنجور
    نوشته های یک ناظم
    سکوت عشق
    قافله شهداء
    دوزخیان زمین
    فصل کودکی
    مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور ایلام
    پیامبر اعظم (ص)
    امیدزهرا omidezahra
    .::: بیقرار شهادت :::.
    با خدا باش و پادشاهی کن
    به دنبال خویشتن ِخویش
    مشهد وبلاگ
    شاهد
    آدینه
    شیلو عج الله
    نقطه ای برای فردا
    فصل سکوت
    شب سکوت
    حزب الله هم الغالبون
    به یاد لاله ها
    با او می شود ...............
    السلام علیک یا امام الرئوف
    کلبه مادرانه
    سخنان حکیمانه یک پسر دیوانه!
    السلام علیک یا صاحب الزمان
    خیمه سبز
    حزب اللهی مدرنیته
    مه نو سفر
    ولایت
    کجایید ای شهیدان خدایی
    عاشقان علی و فاطمه
    خزان عشق
    دانشمند
    پله...پله...تا خدا!
    گنبد افلاک
    قدرت شیطان
    حریم یاس
    خزائن رحمت پروردگار
    زیر آسمان خدا
    راز و نیاز با خدا
    تا ریشه هست، جوانه باید زد...
    آواز یزدان
    داغ عشق
    *اللهم عجل لولیک الفرج*
    عشقی
    زیبایی سایه خداوند بر کهکشانهاست
    ساقیا قدحی ریز که ما باده پرستیم
    محمدرضا جاودانی
    مشهد وبلاگ
    گفتمان مذهبی
    **** نـو ر و ز*****
    به راه لاله ها
    وبلاگ رسمی امپراطور دریا
    Lovely
    زنگ رایانه
    سخن دل
    خانواده بهشتی
    معرفت دینی از دیدگاه روشنفکر دینی
    حب علی علیه السلام
    مکتب وحی
    گمنام
    بزم شبانه
    راه صبح
    سلام آقا
    شمیم وصل
    تا ملکوت
    زندگی
    کوثر

    ساحل افتاده
    دریچه ای به سوی ملکوت
    گفتگو با وهابیت
    اردشیر
    لزیرک
    یا فاطمه من عقده دل وا نکردم
    شبنم سحرگاهی
    آداب سیر و سلوک
    این همینه
    فضایل اهل بیت علیهم السلام
    نور الانوار
    محبت اینجاست
    مهر بیکران
    موعد موعود
    آخرین ستاره
    دنیای من
    بلور مهتاب
    مناجات
    فرشته‏ی مهر
    هو معکم اینما کنتم
    کانون فرهنگی و واحد عقیدتی بسیج حضرت صاحب الزمان عجّل الله تعالی
    شیعه علی
    پایگاه اطلاع رسانی شاهد
    الکوثر
    فرزاد خلفی
    نهج البلاغه
    تک ستاره
    کوچه ام آفتابی که نیست هیچ مهتابی هم نیست و شاید اصلاً کوچه نیست
    صدیق الاکبر
    تالار شبستان

  • نوای عشق

  • کریم اهل بیت علیه السلام
    نویسنده: محمدعلی چهارشنبه 86/12/15 ساعت 1:2 عصر

    بسم رب المنتظر المهدی

    کریم کاری به جز جود و کرم نداره                  آقام تو مدینه است ولی حرم نداره

    سلام. بعضی اسمها هستند که با خودشون یه صفتی رو به همراه دارند. وقتی اسم حاتم رو میشنویم همه صفت بخشندگی رو باهاش به ذهنمون میاریم. وقتی میگند فلان کس خیلی کریمه چی توی ذهنمون میگذره؟ اگه قرار باشه پیشش بریم با چه انتظاری میریم؟

    آخر ماه صفر که میشه شهادت سه نفر از بزرگوارترین و کریمترین و رئوفترین معصومین علیهم السلام هست. چه زمانی بهتر از این موقع و این زمان برای رفتن و گدایی کردن؟ شهادت رسول اکرم ، کریم اهل بیت و امام رئوف! گر گدا کاهل بود .... تقصیر صاحب خانه چیست؟ خوشبختانه راجع به رسول اکرم و امام رضا علیهما السلام کما بیش اطلاعاتی داریم. لذا برای بیشتر شدن معرفتمون نسبت به امام حسن علیه السلام کمی از ایشون مینویسم. حضرت در 15 رمضان به دنیا اومدند. اولین فرزند حضرت صدیقه طاهره و امیرالمومنین علیهما السلام. فکرش رو بکنید... نام گذاری ایشون توسط خداوند انجام گرفت و نام حسن از جانب جبرئیل به پیامبر ابلاغ گردید. نامی که در عصر جاهلیت سابقه نداشت. سنت عقیقه کردن برای اولین بار توسط پیامبر در میلاد امام حسن علیه السلام بنا نهاده شد. در خصوص رفتار حضرت گفته‌اند که در بخشش و کرم و سعه‌ی صدر هیچ کس به پای امام حسن علیه السلام نمیرسید تا جایی که به کریم اهل بیت مشهور گردیدند. حضرت چندین بار در طول عمر مبارکشون اموالشون رو با فقراء تقسیم نمودند. از مظلومیت حضرت همین بس که توسط همسرشون به شهادت رسیدند. امام وصیت نمودند که در کنار قبر جدشون دفن گردند. امام حسین علیه السلام حضرت رو در تابوتی گذاشتند و به سمت قبر رسول اکرم(ص) حرکت کردند. اما عایشه لعنة الله علیها سوار بر استری گفت اجازه نمیدهم کسی را که من دوست ندارم به منزل من وارد سازید. مروان فریاد زد چرا عثمان در دورترین محل در مدینه دفن شود اما حسن با پیامبر دفن شود؟ و نزدیک بود جنگی بین بنی امیه و بنی هاشم دربگیرد. در این حال بود که تابوت امام حسن تیرباران شد. خطاب به عایشه فرمودند روزی بر شتر نشستی – و جنگ جمل را راه انداختی – و روزی بر استر سوار شدی – و دستور دادی تا تابوت فرزند رسول خدا را تیرباران کنند! به این صورت اجازه ندادند که بدن مطهر امام حسن در کنار قبر پیامبر دفن شود و راهی بقیع شدند و در کنار آرامگاه جده‌اش فاطمه بنت اسد به خاک سپرده شدند.

    یکی از سفارشهای امام حسن در بستر بیماری به یکی از یارانشان به نام خباده بن ابی‌امیه رو مینویسم. انشاءالله که همه بتونیم این سخن رو سرلوحه‌ی زندگیمون قرار بدیم. حضرت میفرمایند: برای سفر آخرت خود را آماده ساز و پیش از آنکه مرگت فرا رسد ، توشه‌ی خود را تهیه کن. بدان همانطور که تو در جستجوی دنیا هستی ، مرگ نیز به دنبال توست. امروز را دریاب و درباره‌ی روز آینده اندیشه مکن. بدان چنانچه در جمع‌آوری بیش از بهره‌ی خود بکوشی تنها خزینه دار دیگران هستی. بدان که اموال دنیا را چنانچه از راه حلال بدست آوری به حساب آن رسیدگی خواهد شد و چنانچه از راه حرام باشد کیفر خواهی شد. اگر خواهان شرف و عزت بدون وابستگی به خانواده میباشی و شکوه و عظمت بدون سلطنت را میخواهی از ذلت و خواری گناه و معصیت دوری کن و به نیروی اطاعت و فرمانبری خدا خود را آراسته ساز. چنانچه نیازی به همنشینی پیدا کردی از میان مردم کسی را انتخاب کن که همنشنی با او موجب وقار و سنگینی تو گردد. در امور پرارزش دست به سوی تو دراز کند کار نیک تو را از یاد نبرد در مصائب به همدردی تو بکوشد و تو را به یادخدا اندازد. اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر و اجعلنا من خیر اعوانه و انصاره و شیعته و المستشهدین بین یدیه.

    پ.ن.1: انشاءالله امسال هم به سنت چند سال گذشته این توفیق رو داشته باشم که در ایام شهادت آخر صفر در حریم ملکوتی ثامن الحجج جهت عرض تسلیت دعاگوی دوستان باشم. شما هم دعا کنید.(نوای وبلاگ تقدیم به کریم اهل بیت ولی لایوم کیومک یا اباعبدالله!!)

    پ.ن.2: می‌آیم باز هم مثل همیشه... با کوله‌باری از گناه اما با شوق دیدار شما... آخر یک روز این عبد سر به هوای شما... این هوادار خیالی شما که با همین خیال خوش است... آخر روزی یاد خواهد گرفت که ترک گناه کند... این بار هم شما با رأفت همیشگی خود راهم دادید... اما این بار برای خداحافظی می‌آیم... سلامتان را همراهم کنید شاید این‌بار ورود از باب الرضا راحتتر از بار قبل باشد. تمام زندگیم فدای شما... همه بود و نبودم... همه عمر و جوانیم... و اعلام میدارم که پناهی امن تر از حصن حصین ولایت شما نمیشناسم... ْ زَائِرٌ لَکُمْ عَائِذٌ بِکُمْ لَائِذٌ بِقُبُورِکُمْ مُسْتَشْفِعٌ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِکُم


    نظرات دیگران ( ) مناسبتها، اهل بیت - ولایت، اهل بیت - معرفت

  • اربعین و خواص عدد چهل
    نویسنده: محمدعلی پنج شنبه 86/12/9 ساعت 4:35 عصر

    بسم رب المنتظر المهدی

    و اینک چهل روز از نمایش کمال انسان میگذرد و دلهای عاشقان همه به سوی صحن و سرایش پر میزند! چه کرده است و چه سِرّی در این نام و این عدد وجود دارد که نشانه‌ی ایمان و مؤمن ، زیارتش در اربعین شهادتش میباشد؟

    سلام. دقت کردید همیشه بعضی از عددها رو بیشتر میشنویم؟ بعضی از عددها در اعتقادات اسلامی بیشتر روشون تاکید شده مثل عدد 7 یا عدد 40 و عدد 70! عدد چهل یکی از اعداد خاصی هست که در قرآن و روایات روی اون تاکید زیادی شده. اگه موافق باشید با هم این عدد رو بررسی میکنیم.

    این عدد 4 بار در قرآن ذکر شده که مفسرین از هرکدوم برداشتی انجام دادند. اولین مورد در آیه 15 سوره احقاف هست. در این آیه خداوند رسیدن به رشد کامل رو مساوی رسیدن به چهل سالگی بیان میکند و میفرماید: حَتَّی‌ إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ بَلَغَ أَرْبَعِینَ سَنَةً قَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِی‌ أَن‌ أَشْکُرَ نِعْمَتَکَ الَّتِی‌ أَنْعَمْتَ عَلَیَّ. البته مفسرین معتقدند که یه بحث کامل شدن دیگه برای انسان در سن 33سالگی وجود داره که بر اساس روایتی از امام صادق علیه السلام، اون تکامل فیزیکی بدن هست که تا چهل سالگی ثابت و یکنواخت هست و بعد سیر نزولی رو طی میکنه اما رشد عقلی انسان در سن چهل سالگی اتفاق میفته. اکثر پیامبران الهی در سن چهل سالگی به پیامبری مبعوث شدند.

    مورد بعدی، آیه 26 سوره مبارکه مائده هست که از ممنوعیت 40 ساله‌ی ورود قوم بنی اسرائیل به سرزمین مقدس خبر داده. قالَ فَإِنَّها مُحَرَّمَةٌ عَلَیْهِمْ أَرْبَعینَ سَنَةً. مفسرین در خصوص این چهل سال معتقدند که مدت زمانی است که لازم بود تا نسل نافرمان بنی اسرائیل از بین بره. چهل سال زمان برد تا دوباره بهشون اجازه‌ی ورود به سرزمین مقدس داده بشه. کسی که مشروب خورده باشه تا چهل روز نمازش مقبول نیست. کسی که غیبت مؤمنی رو انجام بده تا چهل روز ثوابهایش برای شخص غیبت کننده نوشته میشه.

    اما دو مورد بعدی مواردی هستند که درکنار روایات، مبنای تاکید بزرگان اخلاق رو بر عدد چهل تشکیل میده. یکی آیه 51 سوره بقره و دیگری آیه 142سوره اعراف که به آیات میقات معروف هستند وَ واعَدْنا مُوسى‏ ثَلاثینَ لَیْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ میقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعینَ لَیْلَة. حضرت موسی برای اینکه به دیدار پروردگار نائل بشه چهل شب مشغول عبادت بود.

    حتما این روایت رو همه شنیدید که میفرماید هرکسی که چهل روز برای خدا، اخلاص داشته باشد خداوند چشمه های جوشان حکمت رو از قلبش به زبانش جاری میسازد. همچنین داریم وقتی سن کسی از چهل گذشت و به رستگاری نرسیده بود شیطان دستی به صورتش میکشه و میگه پدر و مادرم به فدای کسی که دیگه روی رستگاری رو نخواهد دید بأبی‌ وَ اُمّی‌ وَجْهٌ لا یُفْلِحُ أبداً! باز داریم اگر بر مرده ای چهل نفر نماز بخونند و برایش طلب استغفار کنند خداوند گناهانش را خواهد آمرزید. یا این روایات که آماده شدن گِل انسان در چهل روز انجام شد. همچنین حرکت انسان از هر مرحله به مرحله‌ی بعد در 40روز انجام میشه یعنی نطفه، پس از چهل روز به عَلَقه، و علقه، پس از چهل روز به مضغه و... تبدیل مى شه.

    دو تا روایت رو میخوام بیشتر با هم بررسی کنیم. یکی اینکه میفرماید اگر کسی دست کوری رو بگیره و چهل قدم اون رو در مسیر حرکت بده، خداوند شخص کمک کننده رو از اهل بهشت قرار میده و دیگری این روایت که حد همسایگی رو در روایت تا چهل خانه از شمال و جنوب و شرق و غرب معین کردند.

    آیا کوری که در این روایت اومده فقط کور ظاهری هست؟ و چرا چهل قدم؟ روایت بعدی رو که نگاه میکنیم میبینیم تا چهل منزل اگه از کسی فاصله گرفتیم یعنی دیگه همسایه‌ی او حساب نمیشیم. اگه خاطرتون باشه در بحث قلب سلیم نوشتیم که برای رسیدن به قلب سلیم باید از 4 خصلت دوری گزید. چهارخصلتی که بزرگان اخلاق اونها رو مصداق این همسایه‌ها از شمال و جنوب و شرق و غرب میدونند و معتقدند که اگر کسی چهل منزل از این صفات فاصله بگیره یعنی تونسته اون صفات رو ترک کنه. با توجه به اینکه مراتب تکمیلی انسان چهل ذکر شد، اگر کوری در راه بوسیله‌ی شخصی چهل منزل از صفات رذیله فاصله گرفت ، دیگه به اون صفت برنمیگرده و این هدایت مستحق بهشت خداوند هست.

    تمام برنامه‌هایی هم که بر اساس عدد چهل بناگذاشته میشند برای ملکه شدن اون عمل یا ترک یک صفت خاص هستند. اگه دوست داشتید بیشتر راجع به خصوصیات عدد چهل بدونید میتونید به رساله‌ی سیر و سلوک علامه‌ی بحرالعلوم مراجعه کنید. انشاءالله که لایق باشیم اربعینی در مسجد سهله دعای عهد بخونیم و چهل چهارشنبه منتظر حضرت باشیم. اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر و اجعلنا من خیر اعوانه و انصاره و شیعته و المستشهدین بین یدیه.

    پ.ن.: کمتر از نیم اربعین وقت باقی است... تو خواستی و من هم میخواهم. تو راهم داده‌ای در اولین قدم حال گوئیا همت من است و تَرک! ازکجا شروع کنم که خود حجاب خودم؟!! لحظه‌ی دیدار باز هم نزدیک است! و کاش میدانستم که همیشه لحظه‌ی مرگ نیز نزدیکتر از آن است که میپندارم... خاطرت هست؟ سی و اندی روز قبل گفتیم که چهل روز باقی است و امروز... چشم به هم بگذاریم برگشته‌ایم و باز هم شاید مثل بار قبل فقط یک حسرت...! اللهم الرزقنا توفیق الطاعه! (به خاطر کیفیت پایین صوت وبلاگ شرمنده اما قشنگه)


    نظرات دیگران ( ) مناسبتها، قلب سلیم، اخلاق اسلامی

    <      1   2   3      >

    اسفند 1386 - وبلاگ ایران اسلام


    بـبـرم پناه زآتـش ، چـو شــود عــذاب بـر پا-- --به محمد و علی و حسن و حسین و زهرا