بسم رب المنتظر المهدی
محبت اهل بیت علیهم السلام بیمه کننده دوستداران
از آنجا که این پیوند درونى، هم بیمه کننده دوستدار اهل بیت در مقابلانحرافها و لغزشهاست، هم هدایتگر امتبه سرچشمه زلال دین است،رسول خداصلى الله علیه وآله فرموده است که مردم را دوستدار اهل بیتبار آورید و برمبناى این محبت، تربیت کنید:
«ادبوا اولادکم على حبى و حب اهل بیتى والقرآن». (احقاق الحق، ج18، ص498) .
فرزندانتان را با محبت من و محبتخاندان من و محبت قرآن تربیت وتادیب کنید.
امام صادقعلیه السلام نیز فرموده است:
«رحم الله عبدا حببنا الى الناس ولم یبغضنا الیهم». (بحارالانوار، ج75، ص 348) .
خدا رحمت کند کسى را که ما را محبوب مردم سازد و ما را در نظر مردممبغوض و منفور نسازد.
نیز از سخنان آن حضرت در توصیه به شیعه است:
«احبونا الى الناس و لا تبغضونا الیهم، جروا الینا کل مودةوادفعوا عنا کل قبیح». (بشارة المصطفى، ص222).
ما را در نظر مردم محبوب سازید و در نظرشان ما را منفور نگردانید، هرمودت و دوستى را به طرف ما بکشید و هر زشتى را از ما دور سازید.
از این رو، ارتباط شیعه با اهل بیت را علاوه بر جنبههاى اعتقادى برمبناى علمى و احادیث و منابع دینى، باید عاطفى و روحى و احساسى قرارداد و «آگاهى عقلى» را با «عاطفه قلبى» در هم آمیخت و عقل و عشق رابا هم پیوند زد. همچنانکه در آموزش هم، اگر معلم، بیش از رابطه علمى،رابطه قلبى و زمزمه محبت و مودت باشد «جمعه به مکتب آورد طفلگریزپاى را»، در ارتباطهاى ولایى با ائمه نیز دل، قلمرو فرمانروایى آنانمىگردد.
در این صورت، میان «شناخت»، «عشق» و «پیروى»، رابطهاىمستحکم پدید مىآید و «معرفت»، محبت مىآورد و محبت، «ولایت وتبعیت». در حدیثى رسول اکرمصلى الله علیه وآله به این سه عنصر و نقش آن در سعادتانسان اشاره فرموده است:
«معرفة آل محمد برائة منالنار و حب آل محمد جواز علىالصراط والولایة لآل محمد امان من العذاب». (ینابیع المودة، ج 1، ص78)
معرفت و شناخت آل محمد، برائت و نجات از دوزخ است و «محبت» آلمحمد، جواز عبور از صراط است و «ولایت» نسبتبه آل محمد، امان ازعذاب است.
این رابطه را مىتوان چنین ترسیم کرد: معرفت ، محبت ، اطاعت.
در حدیث امام صادقعلیه السلام نیز آمده است:
«الحب فرع المعرفة». (بحارالانوار، ج 67، ص 22) .
محبت، فرع و شاخه شناخت است.
امام باقرعلیه السلام فرمود:
«الدین هوالحب والحب هوالدین». (بحارالانوار ، ج 16، ص190) .
دین همان محبت است و محبت همان دین است.
روشن است که محبت راستین به عمل و تبعیت هم مىانجامد و ازعصیان و تخلف دور مىسازد. .
براى این کار، باید زمینههاى روحى و آمادگىهاى قبلى افراد را در نظرگرفت، وگرنه محبت اهل بیتبه دلهاى غیر مستعد و غیر آمادهنمىچسبد، آنچنان که کاشى به دیوار کاهگلى نمىچسبد. گاهى هم بایدموانع را زدود، همچنانکه در لحیمکارى، ابتدا با سنباده و مواد دیگر،چربیها، آلودگیها و جرمها را از محل مىزدایند، تا لحیم، بچسبد و جوشبخورد.
ادامه دارد...
http://groups.yahoo.com/group/iranislam